• Rick Mulder

Fit worden door wandelen

Tegenwoordig hoor je zoveel dingen over fit worden. Je wordt overrompeld door de verschillende methodes en sporten. Denk alleen al eens na over hoeveel sporten er zijn gemaakt rondom krachttraining en hardlopen bijvoorbeeld: fitness, bootcamp, powerliften en cross-fit. Maar er zijn veel simpele manieren om fit te worden. Bijvoorbeeld door gewoon te starten met wandelen. Wandelen lijkt door de lage intensiteit niet bij uitstek een sport waar je fit van wordt. Maar onderzoeken hebben uitgewezen dat je wel degelijk fit wordt van wandelen. In deze blog lees je waarom wandelen zo goed voor je is en geven wij een paar makkelijke tips om fit te worden door te wandelen.


Simpel fit worden door te wandelen


Wandelen is een sport die weinig energie kost en een zeer lage instap heeft. Het is niet als bij een sportschool waar jij je moet inschrijven. Je kan gewoon de deur uit lopen en beginnen met wandelen. Wandelen kan bijna net zo effectief zijn als enthousiast sporten. Hiervoor moet je wel minimaal 30 minuten achter één wandelen. Ook is het belangrijk dat je een bepaald tempo probeert na te streven en je de juiste techniek gebruikt bij een wandeling.



Conditie verhogen met wandelen: hoe doe ik dat?


Wandelen is wat anders dan slenteren. Dus de stappen die je haalt met wandelschoenen aan in het bos staan niet gelijk aan die je haalt op de markt of bij het shoppen. Als je wil dat je jouw conditie verbetert door te wandelen moet je goed doorstappen. Zo wordt je fit door te wandelen: een tempo halen dat rond de 6 tot 7 kilometer per uur ligt. Hierbij gebruik jij je armen in een zwiepende beweging. Door je armen te gebruiken kan jij je pas namelijk versnellen. Probeer maar eens snel te lopen met je armen strak langs je lichaam of je armen actief mee laat bewegen.


Wandelen is goed voor jouw lichaam


Dagelijks minimaal 30 minuten actief wandelen reduceert de kans op hart- en vaatziekten. Ook verbetert het de conditie van het hart en bloedvaten. Het brengt je bloeddruk op pijl en verlaagt het cholesterolgehalte. Wandelen helpt daarnaast de spieren sterker te maken. Een gevorderd wandelaar zal sneller de overstap kunnen maken naar hardlopen dan een gevorderd fietser. De spieren zijn gewend aan de lopende beweging en de loopconditie is op niveau.


Wandelen is goed voor de geest


Door artsen wordt wandelen en bewegen voorgeschreven bij veel verschillende ziektebeelden. Wanneer iemand last heeft van zijn hart, maar ook wanneer iemand lijdt aan depressies en waanbeelden wordt er geadviseerd om te wandelen. Wandelen zorgt voor een gezonde geest. Ook wanneer een patiënt last heeft van een burn-out of langdurige stress wordt wandelen als advies gegeven. Goede beweging zorgt voor een betere nachtrust doordat je hoofd leeg is.



Tips om dagelijks te wandelen:


1. Stel een doel

Zorg ervoor dat je een haalbaar doel stelt. Als jij niet dagelijks 10.000 kan stappen. Stel je doel dan in op 7000 of 8000 stappen.


2. Koop een stappenteller

Een stappenteller kan een stimulans zijn om meer te bewegen. Je kan dagelijkse doelen stellen en ziet precies hoeveel je hebt bewogen. Ook kan je jouw hartslag zien en je slaapritme bijhouden. Je hebt tegenwoordig al vrij goedkoop een smartwatch.


3. Een ritueel of gewoonte

Zodra jij iedere ochtend opstaat om 8 uur wordt dit een gewoonte. Je zal altijd wakker worden op deze tijd. Doe dit ook met wandelen. Kies een moment waarop je iedere dag gaat wandelen. In de ochtend, tijdens je middagpauze of in de avond.


4. Beloon jezelf

Als jij je weekdoel hebt gehaald ga je naar een koffiezaakje of haal je een lekker taartje. Beloon jezelf met iets waar jij gelukkig van wordt. Zo creëer je een stok achter de deur. (Persoonlijk weten we dat dit een heel goede stok achter de deur is, haha.)



Wij leerden dagelijks wandelen door te leven in ons busje


Wij bewegen meer sinds we leven in de Fiat Doblo. Iedere dag proberen wij minimaal 10000 stappen te lopen. Daarnaast blijven we ook fit door krachttraining te doen. Vooral het wandelen helpt ons om dagelijks veel beslommeringen van ons af te zetten. We bespreken onze dag en onze gevoelens tijdens onze dagelijkse stappen. En dat niet alleen, we make ner ook ons werk van. Rick start op dit moment een bedrijf op: ik wil hiken. Hij werkt aan een training die startende wandelaars helpt om hun kennis uit te breiden. Wil je zijn avonturen volgen? Je vindt hem op Instagram.

41 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven