• Simply Nomads

6 maanden Spanje & Portugal: dit zijn de hoogtepunten

Langzaam gaan we terug naar Nederland. Niet om te settelen, maar wel om even iedereen weer te zien. Het is een gek idee dat je van tevoren een plaatje in je hoofd hebt gemaakt van je lang verwachtte reis. En dat het uiteindelijk totaal niet lijkt op de schets in je hoofd. Het voelt alsof de reis steeds in delen wordt opgesplitst. Wat ook nog eens helemaal oké is. Überhaupt reizen in deze tijd is een groot cadeau. Maar er komt voorlopig hoe dan ook een eind aan meer dan 6 maanden Spanje en Portugal. Tijd om even terug te blikken!

We reden in september richting het zuiden. Eigenlijk deden we dat vooral omdat we weten dat in het zuiden overwinteren het lekkerste is met een kleine camper. Rick was weleens in Barcelona geweest en ik ben een keer op Mallorca geweest en naar Alicante en Begur afgereisd. Maar om nou te zeggen dat we Spanje kenden? Absoluut niet. Toch voelt het alsof we de afgelopen maanden weer écht op reis waren. Spanje heeft een compleet andere cultuur. De natuur wisselt zich constant af en dan heb je natuurlijk nog het heerlijke eten en drinken. En hoewel er ook veel lockdowns in Spanje waren, hebben we ongelooflijk kunnen genieten. We konden uiteten, biertjes en koffietjes doen op het terras in de zon en we zijn zelfs na Mini Hollywood geweest. Ook leuk, maar net niet de hoogtepunten.

Champignons plukken in de Pyreneeën

Het begon herfst te worden toen we Nederlanden verlieten. Met als resultaat dat de hele reis van Nederland tot aan de Pyreneeën een waterval van regen was. Een stortbui die maar niet leek te stoppen. We waren zelfs nog in een leeg en spookachtig Parijs geweest en ook hier waren we verregend. Toen we eenmaal de bergtoppen van de Pyreneeën zagen, brak ook de zon (even) door. We vonden een prachtige plek in een heerlijk dorpje waar we de auto voor bijna een week konden neerzetten. Rick zat nog met zijn neus in de wildplukboeken toen er een vrouw haar hond kwam uitlaten bij onze prachtige camperspot. Ze liet ons zien dat onder onze auto champignons groeiden. Een wilde paddenstoel die we overal konden vinden buiten het dorp. En dus liepen we door de regen in het hoge gras te zoeken naar champignons. Hele zakken vol vonden we en ik heb nog nooit zoveel champignons gegeten. En dan te bedenken dat ik champignons tot aan mijn 20steongelooflijk vies vond. Nu is zelfs een hoogtepunt van deze reis!

Katten knuffelen on the road

We zijn allebei gek op katten en hebben onze katjes achtergelaten bij onze ouders. Waar ze allebei heel liefdevol worden opgevangen. En juist daarom vind ik het altijd leuk om katten onderweg te zien. Ik spot ze vaak ook heel snel. Soms al van een flinke afstand. Maar katten in het buitenland moet je anders benaderen. Vaak vraag ik aan ze of ik ze mag aaien. Als antwoord draaien ze vaak hun koppie naar je toe en dan weet ik dat ik los mag gaan. Niet zo fijns dan even een kat (of een hond) mag aaien. En neem je ‘m dan nooit mee? Bij een camping in Tabernass liep Whiskey rond. Een dikke rode kater die we zo mochten meenemen. Nu heb ik een grote zwak voor dikke rode katten. Maar we besloten toch dat Whiskey het meest gelukkig zou zijn als hij meerdere camperhuisjes had waar hij mocht slapen. En in Nederland kunnen we weer met ‘onze’ katten knuffelen.

Ochtendritueel in Tarragona

De eerste plek in Spanje waar we lang waren, was Tarragona. Ik ga in het in dit hoogtepunt niet hebben over de inbraak in onze auto. Want daarvoor gingen ruim 4 heerlijke weken aan vooraf. Met onze minicamper konden we strak tegen het strand aan staan. Overdag waren de temperaturen rond de 20 graden en er was geen wolkje aan de lucht. Aan de ene kant van het strand was een mooi bos waar we konden wandelen. En aan de andere kant liep een pad richting Tarragona. En ze waren zelfs vergeten om een één douche uit te zetten, waardoor we water konden bijvullen en onze afwas konden toen. Het leek voor ons nét een camping. Ook vonden we een restaurant dat was gesloten waarbij de wifi nog aanstond. Allemaal mooi meegenomen natuurlijk. Het fijnste was als ’s ochtends de zon op kwam. Dan deden we de schuifdeur op een keertje. Frisse lucht in ons kleine huisje terwijl de zon boven de zee uit begon te komen. Dan legden we onze yogamatjes op het strand en begonnen we dag heerlijk met een yogasessie. Vervolgd met een kopje koffie op het strand. Deze ochtenden hadden letterlijk een gouden randje.

Hele dagen in de camper

Hoewel we de zomer hadden gevonden in Tarragona werden we ook een beetje ingehaald door de herfst. Steeds als we een stukje opschoven naar het zuiden hadden we een paar dagen zon en warm weer. Maar altijd kwam er regen en bewolking. Hierdoor hebben we een hoop nieuwe ontdekkingen gedaan in de camper. Zoals het binnen koken, het creëren van een werkplek en een tafeltje. Het is natuurlijk niet groot, maar op regenachtige dagen moet je toch op zoek gaan naar een oplossing. En het gezellig maken met z’n tweeën. Dus gingen we lekker koken, deden we een spelletje, lazen boeken en dronken koffies op onze kleine postzegel. Voor ons hoeft reizen niet altijd gelijk te staan aan comfort. Soms mag het even vervelend zijn, lang duren en schuren. Want als het dan droog wordt, de zon begint te schijnen en je weer naar buiten kunt… dat gevoel is zó lekker!

Sinterklaas op de campside

Begin december stonden we op een gezellige campside. We hadden met een paar mensen een praatje gemaakt en er stonden een hoop kinderen. Waaronder Monta en Emiel met hun kids die we al op een paar plekken hadden ontmoet. Ik mocht van Sinterrickerbaas mijn schoen zetten. ’s Avonds kwam Rick op het idee om bij iedereen wat chocolade neer te leggen. Dit is trouwens ook iets wat ik zo leuk vind aan Rick. Het uitdelen van chocolade, zich niet laten beperken door wat anderen er wel niet van kunnen denken en het gewoon doen vanuit pure enthousiasme. En zo kwamen er ’s ochtens een paar mensen naar ons toe om te vragen of wij ook chocolade hadden gekregen? Wie had dat nou gedaan? Rick had er zoveel schikt in. De kinderen waren blij. En ook de volwassenen vonden het natuurlijk lekker. Sowieso leuk om te vertellen over de traditie van chocolade in je schoen.

Volgende week deel ik deel 2 van de hoogtepunten in Spanje en Portugal!