• Rick Mulder

10.000 stappen per dag: dit moet je weten over dagelijks wandelen

Voet voor voet, iedere dag opnieuw. Sinds de zomer proberen wij dagelijks minimaal 10.000 stappen te zetten. We bewegen daardoor genoeg gedurende de dag en die beweging zorgt bij ons heel veel nieuwe inzichten en ideeën. Soms lopen we heel suf parallel langs een snelweg en soms lopen we langs prachtige stranden en de zee. Maar waarom doen we nu eigenlijk die stappen. Waarom is wandelen zo gezond? Ik ben er voor jou ingedoken.


Waarom 10.000 stappen?


De Japanse arts Yoshiro Hatano heeft rond 1960 onderzoek gedaan naar obesitas. Hij zag dat een gemiddeld mens zo’n 3000 tot 5000 stappen per dag zet. Door een gedegen onderzoek uit te voeren onder zijn studenten bleek dat vanaf 6000 stappen per dag jouw lichaam voldoende heeft. Echter zag hij dat bij 10.000 stappen je ook daadwerkelijk spiermassa opbouwt en kan afvallen.


Uit verschillende onderzoeken hierna is gebleken dat 10.000 stappen per dag gelijk staat aan ongeveer 3 keer per week naar de sportschool. Het gaat hier wel duidelijk om een flinke pas, dit betekent dus niet slenteren door de winkelstraat.




Afvallen door te wandelen


Wanneer je stevig wandelt verbrand je zo’n 400 calorieën in een uur. Natuurlijk zit hier wat opwarming bij. Dus na ongeveer ¼ van de 10.000 stappen zal je echt calorieën verbranden. Ook is het goed om 10.000 stappen achter elkaar te zetten. Wanneer jij ze los van elkaar zet dan moet je steeds opnieuw warm worden waardoor je minder vet verbrand.


Hoelang duren 10.000 stappen?


10.000 stappen staan ongeveer gelijk aan 8 kilometer. Al is dit natuurlijk afhankelijk van paslengte en snelheid. Maar gemiddeld staat het gelijk aan 8 kilometer. Een gemiddelde wandelaar zet zo’n 100 stappen per minuut. Reken dus maar uit, dit zijn 10.000 stappen per 100 minuten. Dus ga ervanuit dat je gemiddeld zo’n anderhalf uur bezig bent met 10.000 stappen.



Heb ik een stappenteller nodig?


Alle smartphones hebben tegenwoordig een ingebouwde stappenteller. Maar misschien loop je liever niet altijd met je smartphone op zak. Dan zijn er tal van andere mogelijkheden om je stappen bij te houden. Zo kan je gaan voor een stappenteller die je kan verbinden aan je schoen of een smartwatch. Deze horloges zie je steeds vaker en naast stappen houden ze ook je hartslag bij. Je hebt zelf modellen die een GPS hebben waardoor je achteraf je route precies in kaart kan brengen.


Tips voor meer stappen


Het is misschien lastig om dagelijks aan de stappen te komen. Daarom hier wat handige tips om de deur uit te gaan of zelfs in huis aan je stappen te komen.


- De trap op en af. Zorg ervoor dat je niet alles in één keer mee naar boven neemt zodat je minimaal 2 of 3 keer moet lopen.

- Doe alsof je een hond hebt. Loop een blokje om zo’n 2 à 3 keer per dag net als iemand die een hond heeft. Of neem natuurlijk een echte hond.

- Loop naar het koffiezetapparaat voor al je collega’s, maar loop terug zonder dienblad. Zo moet je misschien alweer 2 of 3 keer heen en weer.

- Rij naar een mooi bosgebied. Vaak stimuleert een mooi gebied je meer om extra stappen te zetten.

- Ga vroeg uit bed. Wanneer je vroeg uit bed stapt en voor je ontbijt alvast een rondje loopt mis je die tijd niet in de loop van je dag.

- Beloon jezelf aan het einde van de week. Wanneer je jouw doelen hebt gehaald beloon jij jezelf met wat lekkers of leuks.

- Wandel samen. Wanneer je met iemand wandelt maakt dit stappen zo veel makkelijker.


Ik hoop dat het met deze tips nog makkelijker wordt om je doelen te halen. Want dagelijks die stappen lopen is ontzettend goed voor lichaam en geest. Laat je het aan ons weten als je aan de wandel gaat? Vinden we leuk!

96 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven